DOŚWIADCZENIE
> bio
> doświadczenie
> referencje
> zdjęcia
> filmy
> audio
> prasa
> linki |
|
|
W wieku 12 lat po przesłuchaniu do szkoły
muzycznej I stopnia, jako szczególnie uzdolnionemu uczniowi,
zaproponowano mi jednoczesną naukę w Akademii Muzycznej w Łodzi u
prof. Kazimierza Kowalczyka na Wydziale Gitary. Było to dla mnie
duże wyróżnienie.
Tak się składa, że zawsze w zespole byłem najmłodszy, co pozwoliło
mi szybciej rozwijać się i uczyć od moich starszych i bardziej
doświadczonych kolegów. Zawsze grałem z lepszymi od siebie!
Przewinąłem się przez masę zespołów o większej lub mniejszej
świadomości muzycznej. Wspomnę tylko o tych, które moim zdaniem
wywarły na mnie największy wpływ.
Zespół Czakram
W pierwszym zespole zagrałem mając 13 lat, zespół nosił nazwę
Czakram. Zagraliśmy na wielu ogólnopolskich festiwalach, zdobywając
kilka nagród dla całego zespołu, ale też i dla mnie indywidulanie.
Pierwsze koncerty… i stres. Im wcześniej stykamy się z tym
zagadnieniem, tym łatwiej sobie z tym później poradzić. Sami
zauważycie, o czym mówię jak będziecie musieli zacząć utwór w wolnym
tempie, a serce będzie wam biło jak oszalałe. Nie jest to wcale
takie proste. Trzeba bardzo uważać, aby „utworu nie zagonić”.
Jaką naukę wyniosłem z tego doświadczenia?
Grając z zespołem Czakram, po raz pierwszy dowiedziałem się, że bas
powinien chodzić razem ze stopą, a gitarzyści powinni szukać tzw.
powietrza we frazie.
Projekt nagrania utworu SCHIZOFRENIA
Utwór ten nagrałem z:
Mietkiem Jureckim (polski
basista, gitarzysta, kompozytor i aranżer, współpracujący z Wojtkiem
Pilichowskim i Krzysztofem Ścierańskim oraz współtworzący z Jackiem
Królikiem i Ryszardem Sygitowiczem zespół Giganci Gitary. Zespoły, w
których grał: Budka Suflera, Logo, Vintage, Riders)
Strona Mietka Jureckiego:
http://www.jurecki.art.pl/
Tomasz Łosowski (polski
perkusista, producent muzyczny i kompozytor, wszechstronny muzyk
sesyjny). Zespoły w których grał: Kombi, Orange Trane, Squad, ΠR2.
Nagrywał ponadto z takimi wykonawcami jak: Blenders, Kapela
Przyjaciela, Robert Janson, Renata Dąbkowska, Jacek Gawłowski, Kuba
i Maciek Molęda, Marcin Duński, Mikołaj Majkusiak czy Marek
Biliński.
Zespół Leafless Tree
Dlaczego był to dla mnie tak ważny moment?
Ten zespół uwrażliwił mnie na zupełnie inny gatunek muzyczny niż
ten, w którym wcześniej poruszała się moja muzyczna estetyka. Muzyka
tego zespołu była pełna wysublimowanych harmonii.
Grając wcześniej
prostego rocka,siłą rzeczy musiałem słyszeć o wiele więcej…o wiele
więcej wiedzieć chociażby z harmonii muzyki, podejściu do frazy,
gdzie wrażliwość i wiedza łączą się tworząc niesamowity muzyczny
obraz. A więc przyszedł czas, gdzie proste równoległe kwinty,
zamieniłem na dominanty wtrącone, naszpikowane alteracjami…gdzie
jeden zły składnik psuje smak idealnie przygotowanej wcześniej
potrawy.
Poza tym na tym etapie doświadczeń zespołowych, nauczyłem się także
na czym polega twórcza współpraca w zespole, i jak wygląda model
pracy na próbach.
Strona zespołu Leafless Tree:
https://www.facebook.com/pages/Leafless-Tree/114541348559488
Zespół Proletaryat
Za sprawą zespołu Proletaryat wróciłem jak syn marnotrawny na łono
ciężkiego grania. Zespół ten jako ikona polskiego heavy metalu, grał
na największych festiwalach jak Jarocin, Węgorzewo, Woodstock,
Hunterfest etc. Pojawiły się największe sceny, po których można było
się ganiać.
Czego się nauczyłem?
Grając w tzw. pierwszej lidze, zdałem sobie sprawę jak ważne jest
brzmienie zespołu i nie chodzi tu tylko o Twój instrument, ale o
ogólny odbiór wszystkich biorących udział instrumentów. Ważną rolę w
zespole pełni realizator dźwięku, to on na koncercie pozwala na
osiągnięcie zmierzonego przez zespół brzmienia. Niemniej jednak
jeśli zespół sam z siebie nie brzmi, realizator niewiele wskóra
podczas koncertu.
Dowiedziałem się też, jak ważna jest kwestia budowania dramaturgii
koncertu. Publiczność na koncercie nie toleruje nudy.
Dobry koncert, to taki, który zachowuje odpowiednią dynamikę,
pozwalając na utrzymanie pewnego rodzaju napięcia w jego przebiegu,
zachowując intensywny kontakt zespołu z publicznością.
Dobry koncert dostarcza publiczności niezapomnianych wrażeń i doznań
estetycznych, bo koncert to swego rodzaju przedstawienie muzyczne,
to show, gdzie ważną rolę poza muzyką pełni też strona wizualna,
cała oprawa sceniczna, w tym też oczywiście wizerunek zespołu.
Zespół świadomy takich zagadnień zarządza dynamiką koncertu w
zamierzony sposób kierując odpowiednio jego energią prowadząc swoją
publiczność poprzez kolejne etapy swojego muzycznego show,
zaczynając koncert od mocnego wejścia, przez spokojniejsze
rozwinięcie, do mocnego punktu kulminacyjnego, a następnie
rozładowanie napięcia i mocne zakończenie, które zostaje w pamięci
ludzi.
Jest jeszcze jedna ważna rzecz dla mnie z tego etapu doświadczeń
zespołowych, mówiąca o tym jak ważną siłę mają nasze marzenia i
pragnienia połączone z wytrwałą pracą nad sobą. Odkąd pamiętam
zawsze byłem fanem tego wspaniałego zespołu. Patrzyłem na plakat
Proletaryatu na mojej ścianie w pokoju i marzyłem, żeby móc zagrać
choćby support przed nimi. A jednak, przez mój upór, determinację i
ciężką pracę dane mi było zagrać nie support, a razem z moimi
idolami na scenie. To wspaniałe uczucie!!!
Strona zespołu Proletaryat:
http://www.proletaryat.com.pl/v2/index.php?strona=zespol
Zespół Konrad Jeremus Band
Z zespołem tym zagrałem liczne koncerty w kraju, także na
największych targach sprzętu muzycznego w Krakowie z ramienia Music
Info. Byłem także zaproszony do wzięcia udziału w koncercie (Polskie
G3 Plus) wzorowanym na ogólnoświatowym G3, gdzie grali najlepsi
gitarzyści. Oczywiście mówimy o naszych polskich gitarzystach.
Niemniej jednaj było to ogromne wyróżnienie dla mnie.
Grzegorz Rybicki – jedna z najważniejszych osób w Music Info.
Grześkowi najprawdopodobniej spodobał się sposób w jaki łapałem
„kleszczowy G-dur” ;) i dlatego zaproponował mi współpracę. Efektem
czego była promocja gitar znakomitej firmy Music Man. Moje nazwisko
widniało przez 2 lata na ogólnoświatowej stronie Ernie Ball’a i z
czego byłem szczególnie dumny.
Myślę, że bez takich osób jak Grzegorz wielu znakomitych artystów, a
także ich sztuka nie ujrzałyby światła dziennego. Dzięki Grześ!!!
Strona firmy Music Info:
http://www.musicinfo.pl/
Moje muzyczne inspiracje
Powinienem też wspomnieć o moich inspiracjach muzycznych, które
zawsze obejmowały szeroki wachlarz stylów: od fusion i jazzu,
poprzez rock progresywny, a na muzyce metalowej kończąc.
Moją
wrażliwość muzyczną kształtowały zespoły tj.: Black Sabbath, Led
Zeppelin, Rush, Dream Theater, Van Halen, The Police, …a także
muzyka instrumentalna, szczególnie gitarowa: Steve Vai, Eddie Van
Halen, Joe Satriani, Jason Becker, Marty Friedman, Paul Gilbert, ale
też bardziej fusion’owi gitarzyści: Scott Henderson, John Scofield,
Aldi Maola.
Muzyka instrumentalna, oczywiście gitarowa jest
nieodzownym elementem mojej twórczości. Zgłębiając tajniki gitarowe
takich wirtuozów, jak wspomniani wcześniej Becker, czy Friedman
musiałem posiąść odpowiednią wiedze i technikę gitarową, aby móc
swobodnie porozumiewać się w ich języku.
Będąc nastolatkiem po raz pierwszy usłyszałem Jasona Becker’a. Nie
było wtedy internetu, a nowinki z Zachodu docierały do nas jak
sygnał najdłuższego analogowego delay’a. Myślałem, że to jakiś żart,
ale nie, ten facet grał tak naprawdę, a kompozycja jego była
mistrzowska. Zrozumiałem wtedy, ile jeszcze przede mną pracy.
Jason
Becker, tak samo jak Eddie Van Halen pokazali mi dalszą drogę
muzyczną.
Jason od początku lat 90-tych zmaga się z ciężką chorobą, cierpi na
stwardnienie zanikowe boczne. Niestety od lat już nie może grać, ale
pomimo tak ciężkiej choroby cały czas komponuje. Warto wejść na
stronę i poznać tego niezwykłego i utalentowanego człowieka.
Strona Jasona Becker’a:
http://jasonbeckerguitar.com/
Udział w międzynarodowym konkursie
Guitar Idol 2010

W 2009 roku dowiedziałem się, o corocznym, największym konkursie na
świecie – Guitar Idol.
Postanowiłem wziąć w nim udział, pisząc utwór, który opowiadałby o
Jasonie Becker.
Okazało się, że przez większość czasu utwór For the love of Jason
Becker był na pierwszym miejscu w kategorii Most Viewed na tym
prestiżowym festiwalu. Konkurencja była silna. Ponad 1.500
uczestników z całego świata.
http://www.guitaridol.tv/video/59
http://topguitar.pl/newsy/artysci-newsy/polscy-gitarzysci-w-guitar-idol-iii-competition/
http://www.terazrock.pl/aktualnosci/czytaj/Trzech-Polakow-w-konkursie-Guitar-Idol_.html#more
http://www.truthinshredding.com/2010/08/konrad-jeremus-guitar-idol-2010-super.html
http://muzyczneobrazki.pl/?p=4120
http://www.antyradio.pl/Polecamy/Akcje-Specjalne/Guitar-Idol
|